Monday, October 14, 2013

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA - QURBAN

Dapat gambar ni dalam group wassup


GAMBAR GOOGLE

Hari Raya Aidiladha (bahasa Arab: عيد الأضحى 'Eid Ul-Adha) atau Hari Raya Haji disambut pada hari ke-10 Zulhijjah setiap tahun.

Hari Raya Haji ini juga digalakkan umat Islam mengerjakan ibadah Qurban:

Firman allah;

Maksudnya;

Sesungguhnya Kami (Allah) telah memberi engkau (ya Muhammad) akan kebajikan yang banyak. Oleh itu dirikanlah solat kerana Tuhanmu ( pada Hari Raya Haji) dan sembelihlah (binatang) korbanmu (sebagai ibadah dan mensyukuri nikmat Tuhanmu).” (Surah al-Kauthar : ayat 1-2)


Rasulullah juga bersabda;

Maksudnya;
“Tidak ada satu amalan anak Adam di hari-hari Nahar (Hari-hari ‘Eidul Adha) yang paling Allah sukai selain daripada menumpahkan darah (sembelih), kerana ia (binatang korban) itu akan datang di hari kiamat nanti dengan tanduk dan kukunya dan bulu-bulunya (sebagai saksi ke atas ibadah korban tuannya), dan sesungguhnya darah (binatang korban itu) akan tumpah di sisi Allah di suatu tempat sebelum tumpah ke bumi, oleh itu pilihlah olehmu binatang terbaik (paling menarik) untuk dikorbankan. ” (Hadis riwayat Hakim, Ibnu Majah dan Tirmizi dan dianggap sebagai Hadis Hasan Gharib)

Bacaan lanjut tentang ibadah qurban boleh la layari http://www.al-azim.com/qurban


p/s: Refresh semula pelajaran Pendidikan Islam sekolah, mungkin sudah agak lapuk pemahaman diri ini. Sedikit demi sedikit, internet dan TV berunsur keagamaan yang semakin banyak benar-benar membantu...

No comments:

CUBA BENDA BARU

 Cuba Benda Baru SUSAH. Memamg susah. Bila kita nak mula benda-benda baru ni. Kalau dulu melulu ikut suka saja, tapi bila ada tujuan dan mat...