Wednesday, October 14, 2020

Cara elak bibir kering

Sejak-sejak PKP ni, mulut aku selalu sangat kering. Bukan mulut je tapi tangan pun teruk sampai merekah-rekah sebab selalu sangat pakai sanitizer. (Almaklum makcik ni paranaoid sikit, dengan kisah2 penyakit merbahaya ni)

Tetiba lalu dalam msn cara Cara elak bibir kering akibat memakai mask terlalu lama so apa lagi. Mesti jadi satu bacaan wajib bagi aku yang kerap sangat bibir merekah ni. 

Tengok saja la teruk ke tak teruk bibir aku bila merekah.




Dua kali pergi klinik sampai doktor cakap kita buat ujian darah takut simptom Steven Johnson (ayooo doktor, tolong jangan bagi takut sama gua, aku tak demam lorrr. Next time kita tengok plak citer penyakit ni..kalau ada kesempatan)

Copy paste je la... untuk bacaan tahun2 kedepan

Tetapi jika anda sedar, kerana terlalu lama memakai mask bahagian bibir menjadi cepat kering. Kotoran, peluh, air liur malah gincumu semuanya berkumpul di dalam mask hingga menjadikan bibir mudah kering dan pecah-pecah. Oleh itu, rawatlah bibir anda sebelum ia menjadi lebih serius.

1. Elakkan dari menjilat bibir

Tabiat menjilat bibir apabila kering menjadi satu sifat semulajadi. Cuba elakkan perbuatan ini kerana apabila air liur terkena pada bibir kering, ia akan mengeluarkan lembapan dari jaringan bibir. Bakteria yang terdapat dalam air liur juga akan menyerap ke dalam bibir kering. Ini akan menjadikan bibir anda cepat pecah.

2. Eksfoliasi bibir kamu dengan lembut

Tujuan pengelupasan kulit bibir adalah untuk meningkatkan penggantian sel dan menghapuskan kulit mati. Anda boleh biarkan proses pengelupasan terjadi dengan sendiri. Elak dari menggosok kulit bibir terlalu kuat. Boleh juga menyapu minyak atau krim bibir.

3. Elak rumusan lipstik matte

Lipstik matte selalunya dibuat dengan minyak atau emolien paling sedikit dan ini akan memudahkan tekstur bibir menjadi kering dengan cepat. Sebelum memakai lipstick, pastikan anda memakai pelembap bibir atau lip balm dahulu.

4. Sapukan SPF sebelum memakai mask

Bukan hanya wajah, bibir juga perlu disapu SPF (krim pelindung matahari) untuk menjaga kelembapan dan melindunginya dari pancaran kasar matahari. Sinar berbahaya ini akan menyebabkan rasa terbakar pada kulit yang kering. Sekaligus boleh menyebabkan bibir menjadi luka.

5. Jangan pakai mask berulang kali

Mask yang dipakai berkali-kali bukan hanya boleh menyebabkan kulit bibir menjadi kering malah merbahaya kepada anda. Ini kerana bakteria, kotoran, peluh, dan air liur akan terkumpul di dalam mask dan boleh mendatangkan penyakit. Sebaiknya, tukar mask setiap empat jam sekali bagi mengelakkan kamu dijangkiti bakteria dan kekotoran.

No comments:

CUBA BENDA BARU

 Cuba Benda Baru SUSAH. Memamg susah. Bila kita nak mula benda-benda baru ni. Kalau dulu melulu ikut suka saja, tapi bila ada tujuan dan mat...