Sunday, May 22, 2011

AKU TAK ADA KERJA

Sometimes keja  depan computer ni buat orang rasa kita tak ada keja. Boleh dikatakan 98% dari orang-orang yang di opis ini, cakap aku tak ada keja. Depa kata sebab tu aku boleh datang jam lapan, balik sharp on six. Dan aku..malas nak cakap, cukup ler aku habiskan keja aku jer. Kalau aku layan, layanan paling sempurna aku boleh bagi depa... amik kayu hantuk kepala depa sorang-sorang. So, untuk tak meleret ke kes polis, diam lebih baik.

"Ada mata pandang, ada telinga dengar, ada mulut DIAM!"

Tapi dalam hati rasa pelik juga sebab orang yang cakap tu adalah orang-orang yang selalu tak siap keja. Even keja dia on daily basis pun, tak habis jugak. Meeting sana sini, dari jam lapan sampai ke enam pun tapi satu effective step pun tak buat untuk selesaikan keja. Aku tak faham...

Dan orang yang cakap aku tak ada keja tu juga adalah orang-orang yang berkaitan dengan keja yang aku buat. Meaning, sebab aku punya requirement keja, aku terpaksa request depa buat keja depa. Keja depa tak habis, keja aku pun tergendala. Tapi apa yang aku dapat, "kitaorang sibuk tau tak, hangpa semua tak pa la, dok jer depan pc. Tadak keja lain." Bukan ke keja yang depa buat tu requested by me to finish my work? Aku masih tak faham...

Ada pula yang cakap, aku ni tak pernah buat OT (overtime). Sedangkan depa semua kena buat OT. Soalan aku... kena buat or hendak buat or memang terpaksa buat? Kena buat, sebab bos suruh buat... or hendak buat sebab dapat claim extra money... or terpaksa buat sebab keja tu tak sudah? Tepuk dada tanya diri sendiri... Aku lak.. OT tak leh claim. Cuti ganti datang keja lebih masa pun tak ada. Which employee yang sanggup datang keja kalau keja siap or masih tetap tak leh siapkan keja sebab orang lain tak siapkan keja depa? Tak guna datangkan. So still aku tak faham...

AKU TAK FAHAM KENAPA ORANG CAKAP AKU TAK ADA KEJA... tengok jer meja aku. Penuh documents untuk settle keja. Dan bilik document aku pun sampai tak cukup tempat nak letak document yang keja sudah settle. Dan aku sentiasa menghadap pc..ingat aku bukak Youtube ke??? Sendiri mau ingatla sebab semua social pages including FB and Youtube, administrator sudah blocked.  Jadi, apa aku buat depan pc dari kul 8-6... Sendiri fikir la.

p/s: Benci depa semua

2 comments:

norh said...

hu hu..tak paham gak..

Era Khairani said...

jangan faham benda yang tak boleh faham sebab 100% guarantee, depa semua pun tak faham keja depa..hehee

CUBA BENDA BARU

 Cuba Benda Baru SUSAH. Memamg susah. Bila kita nak mula benda-benda baru ni. Kalau dulu melulu ikut suka saja, tapi bila ada tujuan dan mat...